تصویرسازی | بیست ستون

-132روز -9ساعت -47دقیقه -37ثانیه

پنجمین نشست گپ تصویرسازی در روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه ۹۶ با موضوع شخصیت‌پردازی و با سخنرانی »نگین احتسابیان« در موسسه بین‌المللی پرورش استعداد و خلاقیت کارا برگزار شد. بخش اول با صحبت‌های دبیر این نشست شبنم صباغ آغاز شد و ضمن تشکر از حاضرین بابت حضور در این نشست به معرفی اجمالی نگین احتسابیان پرداخته شد.

خانم احتسابیان سخنان خود را با صحبت کلی در مورد شخصیت‌پردازی آغاز کردند و سپس در بیست مورد به نکات ضروری و پر اهمیت در خلق شخصیت‌پردازی پرداختند.

ایشان شخصیت‌پردازی یا همان کاراکترسازی را یک نکته ویژه‌‌تر از دیگر مولفه‌های تصویرگری نامیدند که معمولا و به ظاهر سهل‌تر و ساده‌تر به نظر می‌رسد.

در روند خلق شخصیت چه روندی را می‌توان طی کرد و چه ترکیبی از عناصر را می‌توان ارائه داد تا یک شخصیت منحصر به فرد خلق شود.

 

مراحل مهم در خلق شخصیت:

۱. سادگی

حتی اگر کاراکتر از نظر شخصیتی خیلی پیچیده باشد سعی در سادگی فرم‌ها داشته باشیم.

عناصر موجود با دلیل و هدف خاصی به ترکیب اضافه شوند و درتقسیم بندی اجزای اصلی کاراکتر نباید بیشتر از ده جزء باشد و تزیین جز و عنصر فرعی باشد.

 

۲. حفظ کاراکتر

درشرایط آناتومی مختلف حالت کلی کاراکتر حفظ شود و در زوایای مختلف قابل بازشناسی باشد.

 

۳. حداقل استفاده از تنوع رنگی

استفاده از رنگ‌های محدود به علت اینکه رنگ یک عنصر حواس پرت کن در طراحی کاراکتر به شکار می‌رود. ایده ‌آل‌ترین روش استفاده از سه رنگ همراه با تنالیته‌هاست.

 

۴. استفاده از شدت و تم رنگی متناسب با کاراکتر

رنگ‌های قرمز و زرد و آبی در مورد شخصیت‌های قدرتمند و قهرمانانه

رنگ‌های روشن در مورد شخصیت‌های مثبت و رنگ‌های منفی در مورد شخصیت‌های منفی است.

 

۵. یک ویژگی برجسته در کاراکتر

یک ویژگی به طور پر رنگ و برجسته در کاراکتر وجود داشته باشد و دیگر ویژگی‌ها متناسب و هماهنگ با ویژگی اصلی باشد.

 

۶. به هم زدن هوشمندانه فرم طبیعی اجزا

مثل بزرگ‌نمایی و دفرمگی

 

۷. اکسپرسیو بودن کاراکتر

بتوان احساسات را توسط کاراکتر طراحی شده نشان داد

 

۸. استفاده از اکسسوری و لوازم کمک کننده

مثل لباس و پوشش که به انتقال بهتر مفهوم کمک می‌کند.

 

۹. اهمیت خلق چشم‌ها

چشم‌ها را نباید دست کم گرفت چشم‌ها جز و مهمترین عضوی هستند که باید به دقت به آن پرداخت. طوری که چشم‌ها بتوانند به تنهایی منتقل کننده تمامی احساسات و عواطف باشند.

 

۱۰. شروع با فرم‌های کلی

از فرم‌های کلی و اصلی برای خلق کاراکتر استفاده کنیم و بعد به اضافه کردن جزئیات بپردازیم.

 

۱۱. به مخاطب فکرکنیم

از زبان بیانی متفاوت برای سنین مختلف و کاربردهای مختلفش استفاده کنیم.

 

۱۲. به مدیا فکر کنیم

به زمینه استفاده توجه کنیم

شخصیت در هر یک از جایگاه‌های مختلف مانند کتاب، بیلبورد و انیمیشن متفاوت خواهد بود.

 

۱۳. قابلیت شناخت کاراکتر در نگاه اول

هویت کاراکتر در نگاه اول قابل تشخیص باشد.

 

۱۴. از متن کمک بگیریم

متن را با دقت بخوانیم و رفتار کاراکتر را تحلیل کنیم.

 

۱۵. تعیین شکل کاراکترها

انتخاب شکل کاراکترها از ابتدا که به صورت دو بعدی و تخت باشند یا سه ‌بعدی و حجیم

 

۱۶. آناتومی‌های متفاوت با شخصیت اصلی

اگر قرار است شخصیت‌های مختلف را به روی صحنه بیاوریم باید از آناتومی‌های متفاوت باظاهرهای متفاوت و لباس‌های گوناگون استفاده کنیم.

 

۱۷. کاراکتر در هر حال قابل شناسایی باشد

کاراکتر باید طوری طراحی شود که در صورت تغییر لباس باز هم قابل شناسایی باشد.

 

۱۸. در نظر گرفتن امکان حرکتی

در حالت‌های مختلف شکل کاراکتر حفظ شود.

 

۱۹. از نگاه کاراکتر به دنیا نگاه کنیم.

حالت‌های مختلف کاراکتر را در چهره خودمان و در آینه بازسازی کنیم و به حالات مختلف چهره‌ها دقت کنیم.

 

۲۰. طراحی کاراکتر متفاوت و غیرمتعارف

کاراکتری طراحی شود که غریب و ناشناخته باشد و قبل از این دیده نشده باشد.

 

پس از پایان و ارائه سخنرانی توسط خانم احتسابیان از ایشان و از عوامل اجرایی و حامیان مالی این رویداد تشکر و قدردانی شد.

در بخش آخر نیز دو رویداد مهم و فراخوان پیش رو  و همچنین معرفی دو کتاب تصویرسازی که اطلاعات تکمیلی آن­ها در وبسایت گپ تصویرسازی موجود است مرور و ارائه شد.

متن گزارش : مه ناز معصوم زاده

تصاویر : سارا محمدی نژاد

 

 

 

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *